این مقاله را به اشتراک بگذارید
امروزه در بیش تر خودروهای جدید از تکنولوژیای استفاده میشود که هوا در درون کابین با استفاده از عمل یونیزه کردن تصفیه میشود. این عمل باعث میشود درون کابین خودرو از هوای تمیزتر و سالم تری استفاده کنیم. با توجه به افزایش آلودگی هوا و افزایش تعداد خودروها در شهرهای بزرگ میزان تولید هوای کثیف نسبت به قبل افزایش یافته است. به همین دلیل از گذشته تاکنون رفته رفته تغییراتی در سیستم تهویه خودرو ایجاد شده است تا از ورود گرد و خاک و همچنین آلودگی به درون کابین جلوگیری شود.
به طور کلی، دو نوع آلودگی هوا در کابین خودرو ایجاد می شود. منشا یکی از آنها هوای آلوده وارد شده از بیرون است و دیگری از درون کابین نشأت میگیرد.
آلودگی هوای واردشده از بیرون
وقتی آلودگی هوا بیش از حد مجاز و در مرز هشدار است، داخل و خارج خودرو هیچ فرقی با هم ندارند و آلودگی هوای داخل خودرو نکته حائز اهمیتی خواهد بود. پس بهتر است بعضی از ما خودمان را گول نزنیم و با توجیه اینکه هوای داخل خودرو تمیزتر از بیرون است به خیابان های شهر سرازیر نشویم. بالا بودن شیشه خودرو به معنای جلوگیری از تنفس هوای آلوده نیست.
آلودگی هایی که در اثر کارکرد موتور خودروهای دیگر، سایش تایر بر روی مسیر، گردهای حاصل از لنت ترمز و گرد و خاکی که باد به وجود می آورد از علل آلودگی هوای بیرون کابین هستند که بیش تر آن ها توسط فیلتر کابین جذب می شود.
دلایل آلودگی هوای درون کابین خودرو
مواد و جنسهای به کاررفته درون کابین از خود ترکیبات فرّار ارگانیک منتشر می کنند. و همین گازها در کابین خودرو نوعی آلودگی به حساب می آیند. از گذشته تا کنون نیز به تعداد دکمه ها و لوازم موجود در کابین خودروها اضافه شده است و همین افزایش باعث می شود تا گازهای بیش تری ساطع شود.
بخش دیگری از آلودگی های درون کابین برمی گردد به بوی سیگار، غذا و آشغال هایی که در کابین وجود دارند. راه حل برطرف کردن این مشکل خارج کردن عامل آن و تمیز کردن درون کابین است.
معمولا در خودروهای امروزی دو نوع تصفیه صورت می گیرد. تصفیه از نوع فعال (Active) و دیگری از نوع غیر فعال (Passive). امروز همه خودروها دارای سیستم تصفیه غیر فعال هستند، اما برخی دیگر از خودروها علاوه بر این از سیستم فعال نیز بهره می برند.
برای آلودگی هوای داخل خودرو چاره قطعی وجود ندارد
بسیاری از رانندگان مجبور هستند به دلیل شغل شان، ساعات زیادی از شبانه روز را درون خودرو سپری کنند، در نتیجه نمی توان از آنان انتظار داشت در هنگام آلودگی هوا در خانه بمانند و سوار خودرو نشوند. گفته می شود نصب برخی دستگاه های تهویه هوا در داخل خودرو می تواند برای این افراد مفید باشد. اما کارشناسان معتقدند بسیاری از فیلترهای موجود در بازار، فقط می توانند در برابر آلاینده ها و ذرات بسیار ریز گرد و غبار مفید باشند و هیچگاه نمی توان با آنها به جنگ گوگرد و سرب و سموم نامرئی معلق در هوا رفت. آنچه مسلم است تمامی این اقدامات با هدف رهایی از گزند آلودگی هوا، چاره قطعی کار نیست.
بخوانید: تکنولوژی یورو ۶ چگونه کار میکند؟
سیستم یونیزه کردن هوای (Air Ionizer) درون کابین چگونه کار می کند؟
در این سیستم علاوه بر تصفیه هوا با فیلتری که درون آن است، یون (Ion) تولید می شود تا بتواند آلودگی ها و بوهای درون خودرو را کم کند. یونها مولکولهایی با بار الکتریکی مثبت یا منفی اند که این خاصیت را دارند به سطوح بچسبند و از معلق بودن درون هوا دربیایند. سیستم یونیزه مولکول ها و ذرات ریز معلق درون هوا را که از فیلتر کابین عبور کرده اند به یون تبدیل می کنند و به این ترتیب، مولکول ها به سطوح درون کابین می چسبند و دیگر در هوا معلق نیستند. علت معلق بودن این ذرات، خنثی بودن از لحاظ الکتریکی است که می توان با باردار کردن آن ها با استفاده از سیستم یونیزه، آن ها را از حالت معلق درآورد و به عبارتی تهنشین کرد.
مزایا و معایب سیستم یونیزه چیست؟
برطرف کردن بوی بد درون کابین و از بین باکتری ها و ویروس ها با ته نشین کردن آنها. از بین رفتن باکتری ها و ویروس ها در این روزها می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و احتمال ابتلا به کرونا را کم کند.
یکی از مهم ترین عیب های این سیستم تولید اوزون (O۳) است. استشمام گاز اوزون در درازمدت می تواند بر روی ریه ها تأثیرگذار باشد و به آن آسیب جدی وارد کند.
آیا همه خودروها دارای سیستم یونیزه هستند؟
برخی از خودروها سیستم یونیزه را به صورت فابریک دارا هستند. اما اگر خودروی شما چنین آپشنی را ندارد می توانید با خرید این دستگاه و اتصال آن به فندکی خودرو، هوای درون کابین را تصفیه کنید و از بوی بد و ذرات معلق درون کابین کم کنید.
سیستم تولیدکننده اوزون (Ozone Generator) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
با این که دستگاه یونیزه نیز کمی گاز اوزون تولید می کند. اما برخی دیگر از دستگاه های فعال (Active) نیز هستند که فقط اوزون تولید می کنند.. این روزها تقریباً دیگر از آن ها استفاده نمی شود. علت از رده خارج شدن دستگاه های تولید کننده اوزون سمی بودن این گاز بود. از طرفی چون فضای کابین خودرو تقریبا بسته است این گاز میتوانست در درازمدت آسیب جدی به سرنشینان وارد کند.