این مقاله را به اشتراک بگذارید
کمک فنر یکی از قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو است که در نزدیکی چرخهای خودرو نصب میشود. وظيفه كمك فنر اين است كه نوسانات و ضربات وارد شده به خودرو را جذب كند. بهعنوان مثال، ضرباتی که بهدلیل دست اندازها و پستی و بلندیهای جاده حین رانندگی از جاده به خودرو منتقل میشود، توسط کمک فنرها کنترل و دفع میشود. اگر این سیستم بهخوبی کار نکند، خودرو بر اثر این ضربات خیلی زود مستهلک میشود. اهمیت وجود کمک فنر در خودرو به قدری است که حتی چند دقیقه رانندگی بدون آن را نمیتوان تصور کرد!
ایرادهای احتمالی قطعاتی همچون کمک فنرها و برخی قطعات دیگر از قبیل فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ ها، بلبرینگ چرخ ها، بوش های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و مجموعه سیبک های فرمان خودرو را تحت تاثیر می گذارد و سبب فرسودگی آنها خواهد شد. براین اساس و با توجه به اهمیت بالای این قطعه از خودرو، نکاتی که در ادامه بیان می شود می تواند کمک کننده باشد.
نشانه های خرابی کمک فنر خودرو
کمک فنر نقش مهمی در کنترل خودرو و ایمنی آن دارد. به همین دلیل، هنگام مشاهده علائم خرابی باید هرچه سریعتر برای رفع آن اقدام کرد. در اینجا به مهمترین نشانههای خراب شدن کمک فنر اشاره کردهایم.
تغییر شکل ظاهری کمک فنر ها
در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو همچون تصادفات، در کمک فنرها تغییر ظاهری ایجاد شود، با نگاه به کمک فنرها و تشخیص تغییر در ظاهر آنها میتوان بروز ایراد در این بخش را مشخص کرد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز میتواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها شود.
نشتی سیالات روغنی
سیال روغنی باید در کمک فنرها وجود داشته باشد، اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنر، حتما باید آنها عوض کرد.
تکانها و جرکات غیر عادی خودرو
اگر در جادههاي هموار تكانهاي غير عادي در خودرو ديده شود يا در هنگام ترمز گرفتن قسمت جلو خودرو به مقدار زيادي پايين كشيده شود يا اصطلاحا شيرجه بزند نشان دهنده خرابي كمك فنرها ميباشد.
رقصیدن چرخ ها در حین حرکت
اگر در حین عبور از پستی بلندیها چرخها به طور دائم به سمت بالا یا پایین حرکت کنند و به عبارتی بازی محورها و همچنین چرخها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنر خواهد بود.
بخوانید: معرفی سیستم تعلیق خودرو
لغزش و کشیده شدن خودرو در یک سمت
کمک فنر بخشی از سیستم تعلیق است که در کنترل خودرو تأثیر زیادی دارد. خرابی کمک فنر باعث میشود که کنترل راننده روی خودرو بهویژه در پیچها کاهش پیدا کند و حتی در مواردی ممکن است منجر به چپ شدن خودرو شود.
ساییدگی غیرمعمول تایرها
پوسیدگی و ساییدگی لاستیکها در یک طرف یا در تمامی قسمتهای لاستیک نشان میدهد که کمک فنرها دچار مشکل هستند و باید فکری برایشان کرد.
شنیدن صدای تق تق و یا جیر جیر کمک فنرها
خرابي كمك فنر سبب ايجاد صداي تقه مانندي در هنگام عبور از دست اندازها خواهد شد به صورتي كه شنيدن اين صدا كاملا واضح مي باشد. یکی از دلایل ایجاد این صدا میتواند بخاطر شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود نیز باشد.
کشیده شدن خودرو به یک سمت
زماني كه هنگام رانندگي خودرو مدام به يك سمت كشيده ميشود ميتوان اين احتمال را داد كه سيستم تعليق و كمك فنرها دچار مشكل شده است.
دلایل خرابی کمک فنر خودرو
- از جمله عوامل اصلی خرابی کمک فنر حمل بار سنگین و بالاتر از ظرفیت خودرو به مدت طولانی است. همچنین عبور از راه های ناهموار نیز خرابی این قطعه را تشدید می کند. بنابراین عجیب نیست که خرابی کمک فنر بیشتر در خودروهای باری دیده می شود.
- از دیگر دلایل خرابی کمک فنر می توان به ترمزگیری ناگهانی در سرعت های بالا اشاره کرد که موجب کوبش های بالاتر از حد توان خودرو می شود. افزون براین، خرابی کاسه نمد و بوش کمک فنرها و در نتیجه نشت روغن نیز از دلایل دیگر خرابی این قطعه است.
تست کمک فنر خودرو
زمان تعویض کمک فنر
بر اساس توصیههای ایمنی، بهتر است که پس از هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی کمک فنر را تعویض کرد. البته عوامل دیگر مثل نوع رانندگی، کیفیت خودرو، کیفیت جادهها و … نیز در کاهش یا افزایش این عدد تأثیرگذار هستند. با همه اینها، اگر احساس کردید که کمک فنر خودروی شما به هر یک از دلایلی که بالا گفتیم دچار مشکل شده است، باید آن را تعویض کنید.
پیشنهاد میکنیم که کمکهای جلو یا عقب را بهصورت همزمان و جفتی تعویض کنید، حتی اگر یکی از آنها سالم است. در واقع، زمانی که دو قطعه سالم و کهنه باهم کار میکنند، قطعه کهنه میتواند قطعه جدید را هم از بین ببرد و هر دو بهزودی از کار میافتند.
نکات پایانی
به یاد داشته باشید تست کردن کمک فنرها از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهشهاي صورت گرفته نشان ميدهد بيشتر رانندهها اطلاع ندارند كه وضعيت كمك فنرها براي ايمني خودرو جنبهاي حياتي دارد. در واقع، یک سواری نرم و راحت هدف اصلی نیست بلکه هدفی ثانویه محسوب میشود.
هدف اصلی کمک فنرها این است که فرسودگی سایر قسمتهای سیستم تعلیق را به حداقل برسانند. نرمی و هندلینگ خوب حاصل کار همه قطعات سیستم تعلیق در کنار هم است. هیچگاه یک کمک فنر را به تنهایی عوض نکنید، بهتر است آنها را به صورت جفتی تعویض کنید (کمکهای جلو یا کمکهای عقب با هم).
اگر از کمک فنرهای OEM استفاده میکنید، توصیه میشود هر چهار کمک فنر را با هم تعویض کنید. اگر یکی از این کمک فنرها خراب بشوند نشانه آن است که عمر بقیه نیز به زودی به سر خواهد رسید.