این مقاله را به اشتراک بگذارید
احتمالا نام دیفرانسیل را شنیدهاید. دیفرانسیل خودروها از جمله قطعههای بسیار حساس و حیاتی در خودروهاست که وظیفه انتقال نیرو را به چرخهای اتومبیل برعهده دارد. این قطعه بخش مهمی از انتقال نیرو محرکه هستند و سبب میشوند قدرت بین هر چهار چرخ خودرو با یک نسبت مساوی تقسیم شود و در نهایت چرخها شروع به حرکت و چرخش کنند. هدایت مجدد چرخها در جهتهای تعیین شده مسیر از دیگر وظایف حساس این قطعه است.
شاید برای شما هم این سوال پیش آماده باشد که چرا بعضی از خودرو ها دارای دیفرانسیلجلو و برخی از خودرو های دارای دیفرانسیلعقب هستند و این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
بخوانید: دیفرانسیل چیست و چگونه کار میکند؟
انواع دیفرانسیل خودروها
امروزه با توجه به نیاز بازار خودروهایی که تولید میشوند، محورهای محرک متفاوتی دارند. برخی از خودروها دارای دیفرانسیلعقب (RWD)، برخی دیگر دارای دیفرانسیلجلو (FWD) هستند.
-
۱. دیفرانسیل جلو
در خودروهای دیفرانسیلجلو مجموعه گیربکس، پیشرانه، دیفرانسیل و چرخهای محرک کاملا در بخش جلویی قرار گرفتهاند. به عبارت دیگر زمانی که مجموعه محرک بههمراه پیشرانه، چرخهای محرک و جعبهدنده در بخش جلویی قرار بگیرند، خودرو را دیفرانسیلجلو گویند.
-
۲. دیفرانسیل عقب
در خودروهای دیفرانسیلعقب، نیروی موتور بهواسطه میل گاردان به چرخهای عقب انتقال داده میشود. در برخی موارد موتور و گیربکس در قسمت جلویی خودرو قرار دارند، اما چرخهای محرک بههمراه دیفرانسیل به بخش عقب خودرو انتقال داده میشوند. در این حالت هم خودرو را دیفرانسیلعقب گویند.
تفاوت ساختاری دیفرانسیل عقب و جلو
در صورتی که مجموعه محرک به همراه پیشرانه، همچنین چرخ های محرک و جعبه دنده در بخش جلویی قرار بگیرند خودرو را دیفرانسیلجلو می گویند. اما خوب در صورتی که ساختار اتومبیل به شکلی دیگر باشد و قدرت تولیدی موتور توسط میل گاردان به چرخ های عقب متقل شود خودرو دیفرانسیلعقب نامیده می شود.
مزایای خودروهای دیفرانسیل جلو
- خودروهای دیفرانسیلجلو نسبت به دیفرانسیل عقب حجم تولید بیشتری را در کارخانههای خودروسازی دنیا به خود اختصاص دادهاند زیرا هزینههای کمتری برای سازنده دارد. همچنین قیمت این خودروها کمتر و نگهداری از آنها برای مالک سادهتر است.
- بهخاطرعدم وجود قطعات مختلف سیستم انتقال قدرت، فضای درون اتومبیل و همچنین فضای بار بسیار بیشتر است.
- هندلینگ اتومبیل دیفرانسیل جلو قابل پیشبینیتر و کمتر تهاجمی است. به همین خاطر برای رانندگان تازهکار گزینه مناسبی است.
-
خودروهای دیفرانسیل جلو بهطور کلی سبکتر و بیشتر وزن آنها روی چرخهای جلو قرار گرفته است که در نهایت، یک بالانس خوب برای خودرو و چسبندگی بهتر روی زمین را ممکن میسازد، به سیستم ترمز فشار کمتری وارد میکند و سوخت کمتری مصرف میکند.
مزایای خودروهای دیفرانسیل عقب
- هندلینگ این خودروها بسیار دقیق است زیرا چرخهای جلو وظیفه انتقال نیرو به زمین را ندارند و درنتیجه چرخها دچار لغزش نمیشوند.
- وزن کمتر در جلو و عدم انتقال نیرو توسط چرخهای جلو یعنی تقریباً هیچ شانسی برای وقوع کمفرمانی در این خودروها وجود ندارد. فرمانپذیری بالا میتواند قابلیت دور زدن در فضاهای کوچکتر را به این خودروها بدهد.
- بهدلیل طراحی ساده خودروهای دیفرانسیل عقب خرابی، عیبیابی و تعمیر آنها بسیار آسان است.
- از آن جایی که کل سیستم انتقال قدرت بهصورت یک خط از جلو به عقب کشیده شده است، پیدا کردن محل یک صدا بسیار آسان و راحت است.
- تقسیم وزن مناسب قطعات باعث چسبندگی بیشتر چرخها و شتابگیری بهتر خودرو شده است.
- با قرار گرفتن مقداری از وزن در عقب خودرو، وزنی که بر روی چرخهای عقب قرار میگیرد بالاتر میرود و از قفل شدن زودهنگام ترمزهای آن جلوگیری میشود. این موضوع سبب میشود که در صورت وجود یک سیستم ترمز خوب و کارآمد، اتومبیل در هنگام ترمز کردن زودتر توقف کند. در اتومبیلهای باری به علت وزن زیاد بار در خودرو، موضوع کنترل خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.
- خودروهای دیفرانسیل عقب به علت تقسیم وزن مناسب قابلیت کنترل بالایی را از خود نشان میدهند.در این نوع خودروها اطلاعات دقیقتری از مسیر حرکت به راننده میرسد و بهدلیل کمتر بودن قطعات در جلوی اتومبیل، استهلاک جلوبندی کاهش مییابد.
تفاوت دیفرانسیل عقب و جلو چیست؟
خودرو هایی که دارای دیفرانسیلجلو هستند معمولا از عمومیت بیشتری نسبت به خودروهای دیفرانسیلعقب برخوردارند و بیشتر سازندگان خودرو در تمامی دنیا از این فرمول پیروی میکند. در واقع، دیفرانسیلهای جلو هزینه های کمتری را نسبت به دیفرانسیل عقب برای سازندگان به وجود میآورند و همین موضوع یکی از محکم ترین دلایلی است که تعداد خودرو های دیفرانسیلجلو بیشتر است.
البته نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که دیفرانسیلهای عقب شتاب و هندلینگ بهتری برای خودرو به وجود میآورند اما مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت و کاهش فضای خودرو را نیز در بر دارد.
بلاخره کدام یک بهتر است؟
نقطه ضعف خودروهای دیفرانسیلجلو این است که هندلینگ تا حدودی آسیب میبیند، در حالی که کشش خوب است. کنترل وسیله نقلیه دیفرانسیل جلو در پیچها و جادههای خطرناک بهخوبی یک ماشین دیفرانسیلعقب نیست، بهخصوص در سرعتهای بالا.
اگر در جادههای پر پیچوخم زیاد رانندگی میکنید، احتمالاً بهتر است که از خودروهای دیفرانسیل عقب استفاده کنید. زیرا خودروی دیفرانسیل جلو به اندازه یک خودروی دیفرانسیل عقب در جاده چابک نخواهد بود. در این صورت، هر چهار چرخ در مواقعی که به آن نیاز دارید، نیرو میگیرند و کشش بهتری خواهند داشت.
خودروهای دیفرانسیلعقب برای یدککشی بهتر هستند زیرا چرخهای جلو فرمان بهتری دارند بدون اینکه وزن بسیار زیادی روی آنها باشد. به علاوه، انتقال نیرو و وزن زبانه تریلر به چرخهای عقب کشش بیشتری میدهد. اگر جایی گیر کردید، روی چرخهای عقب وزنی اضافه کنید، چون ممکن است به شما کمک کند.
برای رانندگیهای طولانی با ترافیک کم، ممکن است یک خودروی دیفرانسیل جلو بخواهید که بنزین کمتری مصرف کند. اگر هم نگران مصرف بنزین با مسافت طولانی نیستید و میخواهید هندلینگ بهتری داشته باشید، میتوانید به سراغ یک خودروی دیفرانسیلعقب بروید.