این مقاله را به اشتراک بگذارید
ریمپ ایسیو (Remap ECU) تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی ECU خودرو قرار می گیرد. ريمپ، خودرو را براي رسيدن به حداكثر راندمان آماده مي كند. مپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد. زمانی که ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت، ناک و… ایجاد خواهد شد. خودروساز وقتی به صورت سری خودرویی را تولید میکند برنامه ای استاندارد و فابریکی را که پاسخ گوی همه نیازها باشد روی آن نصب میکند. اما گاهی با توجه به شرایط، اقلیم آب هوایی، نیاز راننده، تغییر سبک رانندگی، تغییر نوع سوخت و ضعف ذاتی خودرو یا کارخانه نیاز میشود که برنامه مپ تغییر کند. به اين تغيير جداول و پارامترها ريمپ گفته میشود. برای مثال؛ دریچه گاز برقی خودروی سمند EF7 مشکل به اصطلاح کپ کردن دارد، یعنی با تاخیر دریچه گاز را باز میکند. این مشکل رامیشود با ریمپ رفع نواقص برطرف کرد.
ریمپ ایسیو چگونه باعث بهبود عملکرد خودرو می شود؟
ريمپ به مهارت و تكنيكي گفته مي شود كه در طي آن با اصلاح نرم افزار ايسيو، توان استخراج شده از موتور افزايش مي يابد. از این علم می توان برای رفع ایرادات نرم افزاری خودرو نیز استفاده کرد. در اين فرايند ابتدا برنامه فابريك خودرو خوانده مي شود. سپس با در نظر گرفتن شرايط كاري موتور تغييرات لازم بر روي برنامه اعمال مي شود. طی این فرایند ایسیو مجدداً برنامه ریزی میشود. خودرو با برنامه ریزی جدید تست میشود تا عملکرد موتور مورد بررسی قرار گیرد.
تفاوت ریمپ و آپدیت ایسیو چیست؟
در برخی مواقع ممکن است که پس از تولید خودرو و وارد شدن آن به بازار یکسری مشکلات در برنامه نویسی خودرو از کارخانه وجود داشته باشد. در چنین مواقعی با مراجعه به مراکز تعمیر ایسیو میتوانید نسبت به آپدیت ایسیو خودرو اقدام نمایید. با به روز کردن سیستم نرم افزار ایسیو مشکلاتی که در برنامه نویسی خودرو وجود دارد، برطرف خواهد شد. اما ریمپ ایسیو تغییر دستی و فوق تخصصی پارامترهای ایسیو توسط یک متخصص و بصورت زنده و در حال حاضر است و نه یک اصلاحیه جزئی.
آیا ریمپ کردن خودرو بر گارانتی و ضمانت کارخانه سازنده تاثیر دارد؟
از آنجا كه نرم افزار نصب شده به ندرت توسط كارخانه سازنده وسيله نقليه نوشته شده است، به احتمال زياد هر گونه ضمانت و گارانتي موجود را باطل كرده و از بين مي برد. به این دلیل که کارخانه سازنده نمی خواهد بهره وری موتور را به حداکثر میزان ممکن و یا فراتر از آن برساند.
انجام ریمپ فرایندی نرم افزاری می باشد یا سخت افزاری؟
بسته به نوع خودرو، ریمپ از سه طریق امکان پذیر است:
- از پورت OBD (سوکت دیاگ)
- از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
- از طریق اتصال به برد ایسیو:
- روش جیتگ Jtag
- روش چیپ تیونینگ (مخصوص ایسیوهای بوش 3 زانتیا 1800 و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا2000)
به جز روش آخر ، در سایر موارد احتیاجی به باز شدن ایسیو نیست و تمام فرایند نرم افزاری ست.
انواع ریمپ
ریمپ ها به دسته تقسیم میشوند:
- ریمپ سطح اول یعنی ریمپ سطح نواقص. این نوع ریمپ نواقصی که خودروساز نتوانسته رفع کند را برطرف میکند.
- ریمپ سطح دوم یعنی ریمپ سطح سفارشی که برای نیاز به قدرت و شتاب بیشتر انجام میشود. برای انجام این عمل پارامترهای سوخت و مکش و تخلیه را تغییر میدهند و در این صورت میتوان از خودرو راندمان بیشتری گرفت.
- ریمپ سطح سوم یعنی ریمپ تخصصی که مختص خودروی خاصی است. برای مثال؛ خودرویی که میل سوپاپ یا میل لنگ آن تعویض شده است و یا تغییرات دیگری را در موتور داشته است، برای این خودرو باید یک ریمپاختصاصی انجام داد.
فاکتورهای قابل تغییر توسط ریمپ
- سیستم توربوشارژ
- تغییر زمانبندی سوپاپها
- سیستم سوخت رسانی و جرقه
- فن رادیاتور
- دریچه گاز
- منیفولد ورودی هوا
مزایا و معایب ریمپ خودرو
در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که ریمپ ایسیو، توسط افراد غیر متخصص ممکن است آسیب های جدی را به موتور خودروی شما وارد کند. پس لازم است این کار توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود. مثلا با افزایش آوانس جرقه زنی می توان باعث افزایش قدرت موتور شد. اما اگر این کار بدون در نظر گرفتن کیفیت سوخت انجام شود، موجب ناک (احتراق پیش رس) در موتور خودرو شده و دمای موتور را بیش از حد بالا می برد. همین امر موجب ذوب شدن پیستون ها، تخریب کاتالیزور و آسیب جدی به سوپاپ ها می شود.
-
از مزاياي ريمپ ايسيو ميتوان به مواردي همچون بهبود عملكرد خودرو، كاهش مصرف سوخت، جلوگيري از ناك زدن موتور و افزايش شتاب خودرو اشاره كرد.
- اما اگر ریمپ توسط افراد ماهر انجام نشود آسیبهای فراوانی به خودرو وارد میشود. بروز مشکلاتی مانند خرابی کاتالیست، افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و افزایش مصرف سوخت از معایب ریمپ اشتباه است.
.