این مقاله را به اشتراک بگذارید
شمع خودرو داری ۷ بخش اختصاصی است:
ترمینال، عایق سرامیکی، پایه، مهره، الکترود مثبت، الکترود منفی و گپ.
مهم ترین چیزی که در کیفیت و طول عمر یک شمع خودرو نقش دارد جنس الکترود ها و آلیاژی است که در ساختار شمع بکار رفته است. در ادامه به معرفی مختصری از هر کدام از شمع ها می پردازیم:
شمع های ایریدیومی
شمع های ایریدیومی به دلیل اینکه الکترود آن از جنس ایریدیوم است، بدین سان نام گذاری شده اند. البته در الکترود این نوع شمع خودرو از نقطه ای پلاتینی نیز در آن استفاده شده است که دوام آن را افزایش می دهد. این مدل شمع خودرو دوام و طول عمر بالا و قیمت بالایی دارد و نتایج حاصل از استفاده از آن موجب افزایش طول عمر قطعات موتور، بهبود کیفیت کارکرد موتور، افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت میشود.
بخوانید: تفاوت شمع سوزنی و معمولی چیست؟
شمع های پلاتینیومی
معمولا جنس الکترود ها از هر چه باشد، آن شمع خودرو را به آن نام می شناسند.بنابراین شمعی که الکترود های آن از نوع پلاتینیوم باشد به عنوان شمع پلاتینیومی شناخته می شود. از جمله ویژگی های ساختار شمع پلاتینیومی مقاومت بالا در مقابل گرما تا ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد، خاصیت ضد خوردگی در الکترود، طول عمر بالا، شمع سوزنی )افزایش قدرت و دقت در جرقه زنی ( را میتوان عنوان کرد. با توجه به موارد یاد شده این نوع شمع خودرو به ازای هر ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا می کند. اگرچه شمع پلاتینیومی از قیمت بالاتری نسبت به مدل های معمولی برخوردارند اما استفاده از این شمع ها به صرفه تر اشت.
شمعهای نیکلی
شمع های نیکلی معمولا با نام شمع های ۲۰۰۰۰ کیلومتری نیز شناخته می شوند. به طور معمول این شمع ها به گونه ای ساختار بندی شده اند که هر ۲۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند.
ساختار شمع نیکلی به گونه ای است الکترود ها از جنس نیکل هستند و مقاومت گرمایی کمتری نسبت به سایر شمع های جدید تر دارند.
شمع های مقاومتی
نوع دیگری از شمع های خودرو شمع های مقاومتی هستند که دارای یک مقاومت ۵ اهمی هستند. ساختار این شمع ها به گونه ای است که جلوی نویز الکتریکی گرفته می شود. در صورتی که جلوی نویز گرفته نشود می تواند موجب اختلالاتی در تلفن همراه یا رادیو خودرو شود. بنابراین این نویزها به مرور می تواند ساختار قطعات خودرو را تخریب کند و اختلالاتی در آن ها بوجود آورد.
شمع های مسی
در شمع مسی، الکترود از جنس مس در نظر گرفته شده است. می توان این مدل را ضعیف ترین حالت در میان شمع های خودرو در نظر گرفت چرا که هر ۱۶ هزار کیلومتر تا ۴۰ هزار کیلومتر به تناسب نوع موتور خودرو نیاز به تعویض پیدا می کنند.