TU5 یکی از محبوب ترین پیشرانههای خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) است که در خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 5 ، پژو پارس و تارا مورد استفاده قرارگرفته است و موتور ملی EF7 که با مشاوره مهندسین آلمانی طراحیشده است در سمند، سورن پلاس و دنا به کار رفته است.
TU5 و EF7
در بازار کشور ما خودروهای میانرده فراوانی وجود دارند که بخش عمدهای از آنها توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه میشود. اغلب این هاچبک ها و سدانهای میانرده و اقتصادی به دو پیشرانه EF7 و TU5 مجهز شدهاند؛ از همینرو در این مقاله تصمیم بر آن شد تا از میان معدود پیشرانههای موجود در بازار کشور موتورهای TU5 و EF7 را مورد بررسی قرار دهیم و مشخصات آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
پیشرانه TU5
TU5 یکی از متداولترین پیشرانههای گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) محسوب میشود که در بسیاری از محصولات اقتصادی و میانرده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته و از نمونه اولیه آن سال ۱۹۸۶ در محصولات پژو سیتروئن استفاده شد. پژو 206 تیپ 5 اولین خودروی ایرانی مجهز به این موتور بود. از مهمترین ویژگیهای این موتور میتوان به استهلاک کم، مصرف بنزین پایین و قدرت و شتاب قابل قبول اشاره کرد.
موتور TU5 یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم کم 1587 سی سی است که میتواند 109 اسب بخار قدرت ایجاد کند. این موتور در کنار خودروی کوچکی مانند پژو 206 عملکرد مناسبی داشت. بعدها ایران خودرو تصمیم گرفت در خودروهای مختلف دیگری از این موتور استفاده کند که TU5 در همه آنها مورد قبول واقع شد. به ویژه پژو پارس LX یا همان پژو پارس TU5 که به یکی از پر فروش ترین خودروهای ایران تبدیل شده است.
خودروهای موتور TU۵
- پژو: 106، 205، 206، 207، 309، 306، 307، بیپر، پارتنر، هوگار
- سیتروئن: EX، ساکسو، سی 2، سی 3، BX، ZX، سارا، سی 15، نمو و برلینگو
مشخصات فنی پیشرانه TU۵
- حجم موتور: 1587 سیسی
- تعداد سیلندر: 4
- نسبت تراکم: 10.5
- قدرت موتور: 110 اسب بخار در 5800 rpm
- حداکثر گشتاور: 142 نیوتن متر در 4000 rpm
- سیستم انژکتوری چندنقطهای با پاشش الکترونیکی
- نوع سوخت: بنزین با اکتان 95
- تعداد سوپاپ: 16
- سیستم احتراق: احتراق داخلی جرقهای
- استاندارد حد آلایندگی: Euro III
- سیستم سوخت: انژکتوری
- حداکثر سرعت: 190 km/h
- شتاب صفرتا 100 کیلومتر: یازده ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن 2504 Kg
این پیشرانه عضو کوچکی از پیشرانههای سری TU شرکت PSA است. TU5 به نوعی نمونه ارتقا یافته موتور TU3 محسوب میشود که بر روی 206 تیپ 2 نصب شده است.
ویژگیهای مثبت موتور TU5
- صدای کم موتور
- قدرت بالا
- استاندارد آلایندگی بالا
- شتاب بالا
- قیمت مناسب
معایب موتور TU5
- عملکرد ناپایدار
- سیستم توزیع سوخت ضعیف
- سوختن کویل ایگنیشن
- از کار افتادن موتور در دور 4000 دور بر دقیقه
- حساسیت بالا در تعویض روغن نسبت به سایر خودروها
پیشرانه EF7
موتور EF7 یک پروژه ملی محسوب میشود و تا حد زیادی توسط مهندسین ایران خودرو طراحی و تولید شده است. هدف اصلی تولید این موتور تطبیق پذیری بالا با سوخت گاز طبیعی یا CNG است. در ابتدای معرفی با عنوان اولین موتور پایه گازسوز ملی عرضه و بر روی سمند EF۷ قرار گرفت که توانست فروش بسیار خوبی کسب کند. EF7 یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1648 سی سی است که میتواند 114 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را ایجاد کند.
این موتور اوایل سال 2018 به کمک تیم طراحی و تولید آلمانی GMBH ساخته شد و یک موتور دوگانه سوز به حساب میآید. همگام شدن بسیار مناسب این موتور با سوخت گاز طبیعی موجب شد تا سریعاً مورد توجه قرار بگیرد. از افتخارات این موتور میتوان به جایگاه سوم در لیست برترین موتور دوگانه سوز در زمان عرضه و همچنین قرار گرفتن در لیست ده موتور برتر در سال معرفی را اشاره نمود.
موتور EF7 تنها موتور ایران است که بر پایه سوخت گاز و کاملا بروز طراحی شده است. موتور ملی یا موتور EF7، موتور چهار سیلندری است که توسط شرکت ایرانخودرو تولید شده است و از اوایل سال 2008 تا کنون مورد استفاده قرار میگیرد. شرکت ایران خودرو برای تولید موتور ملی از تیم طراحی و تولید F. E. V GmbH کشور آلمان کمک گرفته است. این موتور دوگانهسوز است و هم با گاز طبیعی و هم با بنزین کار میکند.
مشخصات فنی پیشرانه EV7
- تعداد سیلندر: 4 سیلندر خطی
- حجم موتور: 1648 سیسی
- نوع سوپاپ: میل سوپاپ بالاسری
- نسبت تراکم: 11 به 1
- سیستم خنکسازی موتور: خنکسازی آبی
- سیستم سوخت: سوخترسانی انژکتوری
- سر سیلندر: آلومینیومی
- بلوک سیلندر: چدن
- گشتاور: 155 نیوتن متر (114 پوند-فوت) – 215 نیوتن متر (159 پوند-فوت)
- قدرت خروجی: 114 اسب بخار متری (84 کیلووات) – 155 اسب بخار متری (114 کیلووات)
مزایای موتور EF7
موتور EF7 جز ده موتور برتر دنیا محسوب میشود و در بین برترین موتورهای دوگانهسوز جایگاه سوم را دارد. از ویژگیهای مثبت این موتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مصرف سوخت پایین
- توان و گشتاور بالا در مقایسه با میزان سوخت مصرفی
- سیستم اتوماتیک انتخاب سوخت
- قابلیت روشن شدن با سوخت گاز در هوای سرد
- عدم نیاز به تنظیم فیلر سوپاپهای موتور
- صدای کم
- استانداردهای آلایندگی بالا
معایب موتور EF7
- هزینه نسبتا بالای تعمیرات و نگهداری از موتور
- کمبود لوازم و قطعات یدکی
- کمبود تعمیرکار و مکانیک حرفهای که بتواند این موتور را به بهترین نحو تعمیر کند
- مشکل روغنریزی از اویل ماژول که تقریبا در سریهای جدید حل شده است
- کیفیت پائین دستهموتورها و قیمت بالای آن
مقایسه TU5 و EF7
موتورهای EF7 و TU5 اغلب در خودروهای میان رده و اقتصادی به کار میروند. موتورهای TU5 شتاب بالایی دارند. توان خروجی مناسب و استهلاک کم از دیگر دلایل محبوبیت این موتور است. موتور EF7 از لحاظ ساختار شباهتهای زیادی با موتور TU5 دارد اما ویژگی مثبت آن نسبت به موتور TU5 تطابق بیشتر موتور EF7 با سوخت گاز طبیعی است.
پیشرانه EF7 بهترین انتخاب برای خودروی دوگانه سوز است اما پیدا کردن قطعات یدکی آن کمی دشوار است. موتور TU5 عملکرد مناسبتری در خودروهای 206 دارد. از جمله خودروهای موتور EF7، ماشینهای سمند است. در مجموع، استفاده از موتور EF7 مقرون بهصرفهتر است.
در مقایسه موتور EF7 و TU5، موتور TU5 در خودروهای سدان سنگین وزن عملکرد ضعیفتری دارد. توان و قدرت موتور EF7 بیشتر از موتور TU5 است.
بخوانید: تفاوت پیشرانه های خطی و V شکل
خودروهایی که از موتور TU5 و EF7 بهره میبرند کدامها هستند؟
بهتر است برای مقایسه موتور TU5 و EF7 خودروهایی را که از آن بهره میبرند، معرفی کنیم. شرکت تولید کننده از موتور EF7 در خودروی سمند استفاده میکند و این محصول را میتوان اولین موتور پایه گازسوز به شمار آورد که به صورت داخلی تولید شد. در واقع، قابلیت دو گانه سوز بودن این محصول بسیاری از مزایا را برای آن به وجود آورده است که شرکت ایران خودرو از آن در محصولات جدید و گاز سوز استفاده کرده است.
شرکت ایران خودرو در ابتدا برای خودروی پژو 206 از TU5 استفاده کرد که یکی از بهترین محصولات این شرکت در زمان خود بود. در واقع، میتوان موتور TU5 را ویژگی مهم و اصلی این خودرو به شمار آورد که محبوبیت بسیاری به این محصول بخشیده است. پس از آن، ایران خودرو در محصولاتی مانند پژو 405 و رانا نیز از این موتور بهره برد که در کنار آن، پژو پارس نیز از جمله مهمترین این محصولات است که به یکی از خودروهای صادراتی تبدیل شد.
مقایسه موتور TU5 و EF7 از نظر قدرت و عملکرد
در نظر داشتن قدرت موتور در مقایسه موتور TU5 و EF7 از مهمترین نکات به شمار میرود و باید اشاره کرد که در هر دو نوع موتور این قدرت در حد قابل توجهی است. موتور TU5 دارای 16 سوپاپ است و حجم 1587 سی سی دارد. با این تفاسیر این محصول میتواند قدرت 105 اسب بخاری را تولید کند و گشتاور 142 نیوتن متر داشته باشد.
باید اشاره کرد که عملکرد این موتور در خودروهای مختلف متفاوت بوده است و از جمله بهترین موارد میتوان شتاب و قدرت آن را در پژو 206 بیان کرد. البته، در مورد خودروهایی مانند پژو پارس این موتور کشش چندان قدرتمندی را نداشته است.
در مقایسه موتور TU5 و EF7 میتوان قدرت EF7 را بیشتر از رقیب خود دانست. این موتور دارای قدرت 113 اسب بخار است که حجم آن نیز 1648 سی سی بیان شده است. در این محصول ایران خودرو 155 نیوتن متر گشتاور وجود دارد و در خودروی سمند به صورت مناسبی تطبیق شده است.
در حالت کلی، موتور EF7 دارای قدرت بیشتری است و با توجه به رفع مشکلات این دو محصول، در سالهای اخیر نتایج قابل قبولی از آنها در خودروها دیده شده است.