این مقاله را به اشتراک بگذارید
ایربگ با کمک سنسورهایی که در بدنه خودرو کار گذاشته شده فعال می شود. در صورتی که زاویه برخورد به گونه ای باشد که این سنسورها ضربه را احساس نکنند یا به ناحیه ای که سنسورها قرار گرفته اند، ضربه ای وارد نشود، فعال نمی شود. در برخی از تصادفات ایربگ یا کیسه هوا فعال نمی شود که در ادامه به شرح این موارد می پردازیم، با ما همراه باشید.
ایربگ یا کیسه هوا چیست؟
ایربگ در قسمت های مختلف خودرو قرار داده شده که در کسری از ثانیه بعد از تصادف فعال می شود، در واقع ایربگ پر از هوای فشرده است که مانع از آسیب دیدن قسمت های مختلف بدن سرنشینان می شود. ابتدا بهتر است در مورد عملکرد و نحوه فعال شدن آن اطلاعاتی کسب کنید تا علت فعال نشدن آن در برخی از تصادفات را متوجه شوید.
ایربگ چگونه مانع آسیب دیدن افراد در تصادفات می شود؟
- در تصادفاتی که از جلو رخ می دهد، به دلیل شتاب، راننده به سمت داشبورد و شیشه جلو حرکت می کند و داشبورد و فرمان و پدال کلاچ به سمت راننده شتاب بر می دارند. برخورد با این اجسام می تواند آسیب جدی به بدن راننده وارد کند، زیرا نیروی شدید در یک سطح کم باعث آسیب زیاد می شود.
- کاربرد ایربگ این است که سطح افزایش نیروی برخورد بدن راننده با اجزای خودرو کاهش افزایش یابد، به عبارتی حایل بین راننده و اجزای خودرو می شود. زمانی که سطح برخورد راننده با اجزای داشبورد افزایش یابد، آسیب کمتری به بدن وارد می شود زیرا ایربگ سطح بیشتری را برای جذب نیروی بدن راننده تامین می کند. همچنین به دلیل اینکه جنس آن نرم تر از سایر اجزای داشبورد است از این رو آسیب به بدن کمتر می شود.
- هدف دیگر کیسه هوا این است که حرکت قسمت های آسیب پذیر بدن انسان برای مثال سر را محدود کنند. در تصادفاتی که از جلو رخ می دهد، کمربند ایمنی مانع از حرکت بدن به سمت جلو می شود اما سر انسان چون بدون محافظ بوده به شدت به جلو حرکت می کند، حتی اگر چیزی با سر برخورد نکند باز هم این حرکت ناگهانی و شدید باعث آسیب به نخاع گردن می شود.
در نظر داشته باشید که آسیب به سر تنها از تصادفات جلو ایجاد نمی شود بلکه اگر خودرویی نیز از عقب یا طرفین برخورد کند احتمال آسیب به گردن زیاد است.
وظایف کیسه هوا چیست؟
- افزایش سطح برخورد بین راننده جهت پخش نیروی راننده به سطح بیشتر
- محدود کردن حرکت سر راننده برای ممانعت از برخورد به قسمت های مختلف و جلوگیری از آسیب به نخاع گردنی
انواع کیسه هوای ماشین
- ایربگ یا کیسه هوای راننده و شاگرد
- ایربگ یا کیسه هوا های جانبی
- ابربگ یا کیسه هوای پرده ای
- مدلکیسه هوای زانو
- مدل کیسههوای وسط
- کیسههوای عابر پیاده
- مدل کیسه هوای کمربند ایمنی
عمل نکردن ایربگ در تصادفات
- كيسه های هوا نقش مهمي از محافظت سرنشينان در تصادفات دارند و اگر كه در هنگام تصادفات عمل نكنند، درصد بالايي از محافظت از دست مي رود. علت عدم عملكرد سيستم ايمني كيسه هوا ممكن است به دليل نقص اجزاي سيستم باشد يا تصادف به گونه اي رخ دهد كه سيستم متوجه تصادف نشود.
- سيستم كيسه هوا مانند ساير سيستم هاي الكترونيكي داراي سنسور، كامپيوتر و عملگر مي باشد. سنسورها ضربات وارد به اتاقك خودرو را تشخيص داده و سپس داده ها را به كامپيوتر گزارش مي كند. كامپيوتر خوردو شدت ضربه را محاسبه كرده و در صورتي كه شدت ضربه به اندازه اي باشد كه نيازمند فعال شدن كيسه هوا باشد، دستور باز شدن كيسه هوا را صادر مي كند. در نظر داشته باشيد كه باز شدن آن در كسري از ثانيه بايد رخ دهد.
- در صورتي كه كامپيوتر ايراد داشته باشد يا عملگرها و سيم كشي آن ها به درستي عمل نكند، ايربگ فعال نمي شود. به خاطر داشته باشيد اگر نقصي در سيستم هوا وجود داشته باشد، اين ايراد از طريق چراغ هاي هشدار دهنده به اطلاع راننده مي رسد و متوجه ايراد در سيستم ايمني كيسه هوا مي شود.
- در صورتي كه هيچ نقصي در سيستم ايمني نيز وجود نداشته باشد اما تصادف به گونه اي باشد كه سنسورها متوجه ضربه نشوند، باز هم كيسه هوا فعال نمي شود. در خودروهايي كه از ناحيه جلو دچار تصادف شده است، با توجه به اينكه در جلو خودرو دو سنسور قرار دارد، اما اگر نحوه برخورد به گونه اي باشد كه اين سنسورها متوجه ضربه نشوند،ايربگ فعال نمي شود.
- در تصادفاتي كه با زاويه خاص برخورد رخ بدهد ممكن است با وجود عمل كردن كيسه هوا، اما زاويه برخورد به گونه اي باشد كه سر از بين كيسه هوا عبور كند و با اجزاي داشبورد برخورد داشته باشد، پس فعال شدن كيسه هوا به معني محافظت 100 درصدي نيست.
بخوانید: ترمز کردن روی برف و یخ
کیسه هوا در چه تصادفاتی فعال نمی شود؟
برخی از تصادفات وجود دارد که ممکن است کیسه هوا فعال نشود، در این بخش به این گونه تصادفات می پردازیم.
- تصادف هایی که تغییر شکل شدید در یک نقطه از ماشین برای مثال برخورد با یک دکل برق وجود دارد.
- تصادفی که تغییر شکل ها به تدریج ایجاد می شود، برای مثال برخورد با کامیون در حال حرکت
- تصادفی که خودرو به طور مورب از جلو به مانع برخورد می کند.
تصادفاتی که مانع از فعال نشدن ایربگ جلو می شوند؟
- در تصادفاتی که تغییر شکل زیادی روی ماشین ایجاد شود برای مثال برخود پهلوی ماشین به ماشین دیگر
- در تصادف هایی که خودرو دیگری از پشت به ماشین برخورد می کند.
- اگر خودرو دو یا چند بار به صورت پیاپی تصادف کند وکیسه هوا فعال گردد در تصادف بعدی دیگر عمل نمی کند زیرا بعد از منبسط شدن کیسه هوا، به تدریج منقبض و جمع می شود.
- در تصادف هایی که ضربه و تغییر شکل در نواحی متعدد خودرو بعد از ضربه های مکرر ایجاد شود نیز ایربگ فعال نمی گردد.