این مقاله را به اشتراک بگذارید
نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دیاکسید کربن، به طرح زیست محیطی کمیسیون اروپا مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در تمامی کشورهای عضو اتحادیه از سال ۲۰۳۵ رای مثبت دادند.
پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (٨ ژوئن) به طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در تمامی کشورهای عضو این اتحادیه، از سال ۲۰۳۵ رای مثبت داد. این طرح سال گذشتە توسط کمیسیون اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دیاکسید کربن توسط خودروها، پیشنهاد شدە بود.
به گفتە کمیسیون اروپا “این اقدام به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک میکند”. کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا از جمله مزایایی است که نصیب شهروندان خواهد شد.
خودروسازان اروپایی پیش از این نیز سرمایهگذاری برای تولید خودروهای الکتریکی و همگام سازی برنامه تولیدی خود با طرح کمیسیون اروپا را آغاز کرده بودند.
تغییر خط تولید قطعهسازان، متقاعد کردن تعمیرکاران به شرکت در دورههای آموزشی جدید، تبدیل سوخت خودروهای موجود و نیز نحوه تغییر خودروهای بنزینی و گازوئیلی که قابلیت الکتریکی شدن را ندارند، از جمله تبعات مختلفی است که اجرایی شدن طرح کمیسیون اروپا میتواند به همراه داشته باشد. اما در مقابل هواداران حفظ محیط زیست به تصویب این طرح امیدوار و خوشبین هستند.
خودروهای بنزینی و دیزلی در حال حاضر عامل 12 درصد از کل انتشار دیاکسید کربن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.
رونق بازار خودروهای برقی
در بازار رو به زوال جهانی خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا، خودروهای الکتریکی پیشرفت چشمگیری دارند. به گفته ماتیاس اشمیت تحلیلگر آلمانی، خودروهای الکتریکی تقریباً ۸ ٪ فروش را در پنج ماه اول سال در اروپای غربی تشکیل میدهند. رقم فروش خودروهای برقی در اروپای غربی در پنج ماه نخست امسال به ۳۵۶ هزار دستگاه رسیده است که بیشتر از کل فروش سال ۲۰۱۹ است.
مقررات جدید بیشتر به نفع وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود و مشتریان را وادار میدارد که خودرهای هیبریدی و هیبریدهای قابل شارژ را کنار بگذارند. چون این نوع خودروها همچنان با ترکیبی از موتور بنزینی و باتری کار میکنند. این صنعت با ۱۴.۶ میلیون کارگر در اتحادیه اروپا به شدت به این فناوری انتقال متکی است و این موضوع موجب نگرانی شده است.
تفاوت خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی
فولکس واگن از همین حالا آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرده است
فولکس واگن که در زمینه صنعت خودروسازی در اروپا سرآمد به حساب میآید و تقریبا یک چهار فروش خودروهای اروپا مربوط به این شرکت است، بسیار مایل است در زمینه تولید خودروهای برقی پیشگام باشد. این شرکت آلمانی نیز مانند تسلای آمریکا به طرفداران تولید خودروی ۱۰۰ ٪ الکتریکی پیوسته است. رسوایی فولکس واگن”دیزل گیت “ به سال ۲۰۱۵ بر میگردد که در آن این شرکت به دستکاری و تعبیه ابزارهایی ویژه ایی در دستگاههای تشخیص آلاینده بیش از ۱۱ میلیون دستگاه از محصولاتش با هدف کمتر از حد واقعی نشان دادن میزان گازهای آلاینده آنها در طول سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، اذعان کرد.
فولکسواگن پلتفرم خودروی خودران هواوی را خریداری میکند
سازمان غیردولتی حمل و نقل و محیط زیست آلمان در رتبه بندی که در ماه ژوئن انجام داد از شرکتهای دایملر (مرسدس)، ب بی ام و، استلانتیس (PSA، فیات) و تویوتا به علت تولید خودروهای دو گانه سوز انتقاد و اعلام کرد این شرکتها طرح و برنامههای بلند پروازانهای در زمینه تولید خودروهای برقی ندارند. رنو و هیوندای اگرچه از فولکس واگن و ولوو عقب هستند، اما در ردههای خوبی قرار دارند.
پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست در پارلمان اروپا میگوید اینکه سال ۲۰۳۵ برای پایان تولید موتورهای درون سوز تعیین شده است زمان خوبی است. چون سال ۲۰۳۰ خیلی زود است و تعیین سال ۲۰۴۰ نیز برای تحقق این هدف بسیار دیر خواهد بود.
ایجاد صندوق چند میلیارد یورویی برای حمایت از صدها شرکت در بخشهایی که با تغییر تکنولوژی متحمل ضرر خواهند شد در برنامه است.
آیا تقویت زیرساختها در این مسیر آسان است؟
همانطور که توقع میرود، عملی کردن این تصمیم بزرگ در سخن آسانتر از عمل است. حذف این ماشینهای ناپاک یک بحث و در نظر گرفتن زیرساختهای درست و کاربردی برای جایگزین کردن آنها با محصولات برقی یک بحث دیگر است. شاید بتوان از نبود ایستگاههای شارژ کافی، به عنوان اولین و بزرگترین چالش یاد کرد. تغییر یا حذف مشاغل وابسته، آموزش تعمیرکارن، متقاعد کردن دارندگان خودروهای احتراقی برای تعویض وسیله نقلیه خود و …از دیگر مباحث و چالش های این طرح خواهد بود.