این مقاله را به اشتراک بگذارید
سیستم برق خودرو زیر مجموعه اتاق خودرو به شمار میرود و باتری قلب تپنده آن است. استارت خوردن، ایجاد اشتعال در موتور و کارکردن کامپیوتر به وسیله برق امکان پذیر میشود. پس ایجاد هرگونه اختلال در سیستم برق رسانی خودرو می تواند مانع از روشن شدن و حرکت آن شود.
اجزای سیستم برق خودرو
یک مجموعه بزرگ در سیستم برق رسانی اتوموبیل با هماهنگی کار می کنند تا بتوانیم ماشین را روشن کرده و از امکانات آن استفاده کنیم. به طور ساده و کلی سیستم برق را می توان به پنج بخش مختلف تقسیم کرد:
- تولید کننده برق
- ذخیره کننده برق
- توزیع کننده برق خودرو
- کنترل کننده سیستم برق
- مصرف کننده های برق
بخوانید: مقایسه خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی
تولید کننده برق خودرو
دینام در خودروهای قدیمی و آلترناتور در خودروهای جدید وظیفه تولید برق را به عهده دارند. این قطعات نیروی مکانیکی خودرو را میگیرند و به برق ۱۲ وات تبدیل میکنند پس آن را به سیستم ذخیره برق یا باتری تحویل میدهند.
ذخیره کننده برق، باتری خودرو
برقی که توسط دینام یا آلترناتور تولید میشود، در باتری خودرو ذخیره میشود. حتما متوجه شدهاید که در زمان خاموش بودن خودرو نیز بخشهای الکتریکی مانند سیستم صوتی، کولر، برف پاک کن و … کار میکنند. این برق از باتری خودرو تامین میشود. باتری دارای قطب مثبت و منفی است. ممکن است با توجه به مدل خودرو، مواد تشکیل دهنده باتری با هم متفاوت باشند؛ اما عملکرد آنها مشابه همدیگر است.
علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن
توزیع کننده برق، سیم کشی
یکی از پرکاربردترین وسایل در هر اتومبیلی سیم است. مجموعهای از سیمهای مختلف در خودروها کار انتقال برق به قطعات برقی را برعهده دارند. همه سیمهای مدارهای مختلف سیستم برق رسانی اتومبیل دارای روکش هستند. کلیدها و کنترل کنندهها در نقاط مختلف مسیر این سیمها قرار میگیرند و در ضمن بیشتر آنها از جعبه فیوز هم عبور میکنند.
تعداد این سیمها آنقدر زیاد است که اگر به شکل رها شده در اتومبیل باشند همه جای خودرو چند رشته سیم دیده میشود. به همین دلیل طراحان اتومبیل، تلاش میکنند تا جایی که امکان دارد این سیمها را ساماندهی کنند. مثلا سیمهای هم مسیر را در یک کانال قرار میدهند یا به شکل یک کلاف در میآورند تا کمتر به چشم آیند.
کنترل کننده برق
تمام مصرف کنندههای برق همیشه به آن نیاز ندارند. برای مثال سیستم صوتی خودرو تنها زمانی که روشن میشود به برق احتیاج دارد. بعضی از مصرف کننده ها نیز حالتی چند انتخابی دارند مانند شیشه بالابر خودرو که در هر لحظه، راننده باید بتواند انتخاب کند شیشه بالا برود، پایین بیاید یا در همین حالت باقی بماند. بنابراین علاوه بر رساندن برق به مصرف کننده ها، می بایست توانایی کنترل آنها را نیز داشت، برای این منظور از کنترل کننده ها و کلیدهایی در سر راه سیم هر مصرف کننده برق قرار می دهند تا راننده بتواند فعال یا غیرفعال بودن مصرف کننده، سرعت یا شدت مصرف کننده یا حالت و جهت مصرف کننده برق را انتخاب کند.
مصرف کنندههای برق خودرو
هر سیستمی که از نیروی برق در خودرو استفاده میکند، مانند چراغهای داخل و خارج خودرو، استارت، سیستم صوتی و … همگی جزو مصرف کنندههای نیروی الکتریکی است. بسته به عملکرد سیستم الکتریکی، ممکن است میزان مصرف برق در آنها متفاوت باشد. انتقال برق به مصرف کننده ها در خودرو به واسطه سوکت یا کانکتور انجام میشود. هر سیم برای این که به مصرف کننده وصل شود و برق را به آن منتقل کند، در انتها به یک سوکت یا کانکتور وصل میشود. مصرفکننده یا کنترلکننده هم یک سوکت دارد که به سوکت سیم وصل میشود. به زبان ساده میتوان گفت سوکت انتهای سیم را به مصرفکننده برق متصل میکند. در صورتی که مصرف کنندههای انرژی مدتی طولانی بدون روشن شدن خودرو کار کنند، احتمال این که باتری خالی شده و خودرو روشن نشود، وجود دارد.