این مقاله را به اشتراک بگذارید
در این راهنما نکات مهمی درباره علائم خرابی سیم کلاچ بیان می کنیم. این قطعه نقش حیاتی در قطع و وصل کردن قدرت موتور به گیربکس برعهده دارد. پدال با کمک سیم خود اهرم دیسک را به عقب رانده و سبب قطع کردن ارتباط دیسک و صفحه از فلایویل می شود. اگر سیم خراب باشد قادر نیست این ارتباط را قطع کند بنابراین حتی با نگه داشتن پدال قدرت موتور به گیربکس منتقل شده و تعویض دنده به سختی انجام می شود و یا دنده جا نمی خورد. در ادامه به صورت کلی علائم خرابی سیم کلاچ را شرح می دهیم.
کلاچ و سیم کلاچ
کلاچ سبب انتقال قدرت نیروی موتور به گیربکس می شود. زمانی که فلایویل توسط میل لنگ می چرخد، صفحه کلاچ که به فلایویل متصل است باعث انتقال نیروی موتور می شود، کلاچ در واقع رابط بین موتور و جعبه دنده است. پدال وظیفه قطع کردن اتصال بین دیسک و صفحه با فلایویل بر عهده دارد که این کار را با سیم و یا با نیروی هیدرولیک انجام می دهد.
این قطعه در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد اما ارتباط بین پدال با سایر اجزا چگونه برقرار می شود؟ بعد از اینکه راننده پدال را می فشارد نیروی پای راننده توسط سیم به مجموعه کلاچ منتقل شده و باعث آزاد شدن دیسک و صفحه کلاچ می شود. در این وضعیت، نیرو از موتور به گیربکس منتقل نشده و راننده می تواند دنده را تعویض کند.
سیم کلاچ با فشار بر اهرم متصل به دیسک، آن را حرکت داده و در نتیجه سبب جدا شدن دیسک از صفحه می شود.
نشانه های خرابی سیمکلاچ
- شل و سفت بودن پدال کلاچ
- کار نکردن کلاچ
- درست جا نرفتن دنده
- لرزش پدال کلاچ
- افزایش نیرو جهت کار کردن پدال کلاچ
- پاره شدن سیمکلاچ
- خشک بودن سیمکلاچ
- اصطکاک سیمکلاچ
- قطعه قطعه شدن روکش پلاستیکی
- بریدگی سیمکلاچ
- رشته رشته شدن سیمکلاچ
شل و سفت بودن پدال کلاچ
در صورتی که پدال بسیار سفت شده و امکان بالا و پایین بردن آن سخت شود یا به اندازه ای شل باشد که با کمترین نیروی پا به سمت پایین حرکت کند، پس احتمال زیاد مشکلی در سیم ایجاد شده است.
کار نکردن کلاچ
در صورتی که سیمکلاچ بریده شده یا اتصال آن با اهرم دیسک قطع شده باشد، کلاچ کار نخواهد کرد که در عامیانه می گویند کلاچ خالی شده است.
درست جا نرفتن دنده ها
در صورتی که سیم، دیسک و صفحه را از فلایویل جدا نکند، پس نیروی موتور همچنان به گیربکس انتقال می یابد. اگر قدرت موتور همچنان بین چرخ دنده های گیربکس جریان داشته باشد تعویض دنده در این وضعیت با مشکل مواجه است یا دنده به سختی جا می خورد بنابراین اگر تعویض دنده به سختی انجام شد یا دنده جا نخورد می توان ایراد را به خرابی سیم ارتباط داد.
لرزش پدال یکی از علائم خرابی سیمکلاچ
در صورتی که پدال لرزش داشته باشد نشان دهنده خرابی سیمکلاچ است. به خاطر داشته باشید که با برداشتن پا از روی پدال اگر کلاچ لرزش داشته باشد پس یعنی کلاچ همچنان درگیر است که این نشان دهنده خرابی سیم می باشد.
بخوانید: تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ
افزایش نیرو جهت کار کردن پدال
در صورتی که بعد از فشردن پدال، کلاچ عمل نکند و نیازمند نیروی بیشتری می باشد پس به احتمال زیاد سیمکلاچ ایراد پیدا کرده است. پدال باید به گونه ای باشد که با فشار متعادل به سمت پایین حرکت کند اما اگر نیروی زیادی باید برای پایین راندن پدال اعمال کنید پس باید سری به سیم بزنید.
پاره شدن سیم در محل خمیدگی آن
یکی از نشانه های ظاهری خرابی سیم، پاره شدن آن در محل خمیدگی است. یعنی در محل اتصال به پدال و محل اتصال به اهرم، سیمکلاچ بیشتر دچار پارگی می شود. هر گونه سایش و پارگی در رشته های فولادی نشانگر این موضوع است که سیم به زودی پاره می شود.
خشک بودن سیم درون غلاف یکی دیگر از علائم خرابی سیمکلاچ
اگر سیم که درون غلاف لاستیکی قرار گرفته است بسیار خشک و غیر قابل انعطاف شده یا سیم دچار تابیدگی شده باشد پس باید غلاف را باز کرده و سیم را درست در جای خود قرار دهید تا تابیدگی آن برطرف شود، اما اگر خشک شدن سیمکلاچ در حدی باشد که با روغن کاری باز هم ترمیم نشود باید به فکر تعویض آن باشید.
اصطکاک و خمیدگی بیش از حد سیم
در صورتی که سیم سایش یافته و بیش از حد خشک شده باشد منجر به دشوار شدن عمل کلاچ گیری شده و تعویض دنده به سختی انجام می شود یا دنده جا نمی خورد. به خاطر داشته باشید که سیم عمر مشخصی دارد که بعد از آن باید به فکر تعویض باشید.
قطعه قطعه شدن روکش پلاستیکی
اگر روکش یا غلاف پلاستیکی قطعه قطعه شده و سیم نتواند داخل این روکش قرار گیرد باید به فکر تعویض سیم باشید.
بریدگی سیم در برخی از قسمت ها و جدا شدن رشته های آن
اگر سیمکلاچ در برخی از قسمت ها بریده شده و رشته های سیم آن از همدیگر جدا شده باشد باید آن را تعویض کنید.
رشته رشته شدن سیم
اگر سیمکلاچ رشته رشته شده باشد به گونه ای که به سختی در روکش پلاستیکی قرار بگیرد پس باید تعویض شود.
سیمکلاچ نقش مهمی در جدا کردن دیسک و صفحه کلاچ از فلایویل دارد. در صورتی که دیسک و صفحه کلاچ از فلایویل جدا شود، نیروی موتور به گیربکس منتقل نمی شود و در این وضعیت می توان دنده را تعویض کرد. پاره شدن یا بریدگی سیم و همچنین شل یا سفت بودن پدال یا جا نخوردن دنده همگی از نشانه های خرابی سیمکلاچ هستند که در این مطلب به آن ها پرداخته شد.