این مقاله را به اشتراک بگذارید
در این راهنما در مورد دلایل لرزش دنده خودرو می پردازیم. اگر شما هم با لرزش دنده مواجه شدید بهتر است سریعا به رفع مشکل بپردازید زیرا لرزش دسته دنده ممکن است نشانه خرابی های گسترده تر در گیربکس یا صفحه کلاچ باشد. در این راهنما اطلاعات لازم در مورد علت لرزشدستهدنده را برای شما شرح داده ایم.
دسته دنده چیست؟
دسته دنده در واقع اهرمی است که داخل کابین خودرو قرار گرفته است و راننده با کمک آن می تواند دنده مناسب را با توجه به سرعت ماشین انتخاب کند. دنده و گیربکس خودرو به دو دسته دستی و اتوماتیک تقسیم می شود.
دسته دنده در گیربکس چگونه عمل می کند؟
گیربکس به طور مستقیم با دسته دنده در ارتباط است و هنگام تعویض دنده سبب درگیر کردن چرخ دنده مناسب با دنده انتخابی می شود. در خودرو دسته دنده مانند سایر قطعات دیگر دچار فرسودگی می شود و به مرور می تواند سبب لرزش و یا اختلال عملکرد شود.
چرا دنده ماشین دچار لرزش می شود؟
- ایراد در دسته موتور
- ایراد در پلوس
- کم شدن روغن واسکازین
- ایراد در صفحه کلاچ و دیسک
- تنظیم نبودن ارتفاع
- خرابی ماهک
- ایراد در مونتاژ
- لقی چرخ ها
- ایراد در سیستم ترمز
ایراد در دسته موتور
لرزشدنده به دلیل ایراد در دسته موتور از رایج ترین دلایل لرزش این قطعه است. دسته موتور نقش مهمی در ثابت نگه داشتن موتور در جایگاه خود دارد. دسته موتور به عبارتی نقش تکیه گاه را برای موتور ماشین برعهده دارد و تحمل کننده وزن موتور می باشد و از این رو ارتعاشات موتور را کاهش می دهد و مانع از حرکت موتور و لرزش موتور می شود.
اگر دسته موتور خراب شود لرزش موتور افزایش می یابد و همچنین عبور از ناهمواری های جاده نیز سبب لرزش شدید دسته موتور می شود که همگی آن ها می تواند روی لرزش دسته دنده موثر باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه چهار چرخ یا دو چرخ محرک باشند دسته موتور به تعداد متفاوتی به کار می رود. خرابی و شکستگی هر یک از دسته موتورها نقش مهمی در لرزش کابین خودرو و دسته دنده دارند.
خرابی پلوس
از دیگر دلایلی که سبب لرزشدنده ماشین می شود، خرابی پلوس است. پلوس قطعه ای مهم در انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها می باشد. به عبارتی نیرو از گیربکس به دیفرانسیل می رسد و سپس نیروی موتور در دیفرانسیل توسط میله های با طول متفاوت به دو چرخ محرک یا چهار چرخ محرک منتقل می شود، این میله پلوس نام دارد. پلوس ها دارای دو مفصل کروی و سه شاخ هستند. در صورتی که ایراد یا شکستگی در این مفصل ها ایجاد شده باشد و لقی داشته باشند این گشتاور موتور به درستی به چرخ ها منتقل نمی شود و همچنین لرزش های زیادی در کابین خودرو ایجاد می شود.
در نظر داشته باشید که شکستگی پلوس در سرعت های پایین سبب لرزش دسته دنده خودرو می شود. اگر فنر پلوس شکسته شده باشد، به احتمال زیاد در سرعت های بالا سبب لرزش دسته دنده خودرو می شود. از دلایل خرابی پلوس می توان به خرابی مفصل ها، شکستگی بازو یا میله، پارگی گردگیر پلوس، در رفتگی فنر و …. است.
کم شدن روغن واسکازین گیربکس
روغن واسکازین روغنی است که در گیربکس به کار می رود و سبب می شود تا از اصطکاک خشک و ساییدگی دندانه های چرخ دنده ممانعت به عمل آید. در صورتی که روغن واسکازین کم باشد و یا کیفیت پایینی داشته باشد از این رو چرخ دنده ها براساس اصطکاک دچار سایش می شوند و قادر نیستند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که این امر روی انتقال گشتاور و لرزش دسته دنده تاثیر دارد.
یکی از کاربردهای روغن گیربکس کاهش سروصدای جعبه دنده، کاهش درجه حرارت گیربکس و روانکاری گیربکس است. اگر روغن گیربکس به موقع تعویض نشود یا کیفیت مطلوبی نداشته نباشد سبب لرزش های شدید در دسته دنده و سروصدای زیادی در گیربکس می شود.
ایراد در صفحه کلاچ و دیسک
به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم؛ موتور، کلاچ و گیربکس ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و خرابی در یک قسمت می تواند روی عملکرد دیگری تاثیر بگذارد. همان طور که بیان شد، گشتاور میل لنگ توسط فلایویل به صفحه کلاچ انتقال پیدا می کند و صفحه کلاچ با کمک دیسک و شفت این نیرو را به گیربکس انتقال می دهد. اگر صفحه کلاچ و یا دیسک ایراد داشته باشد برای مثال اگر لنت های صفحه کلاچ تمام شده باشد و یا صفحه تاب برداشته باشد و یا اگر دیسک عمر خود را کرده باشد ارتباط با فلایول دچار مشکل شده و سبب لرزش کلاچ می شود.
این لرزش همچنین به دسته دنده انتقال پیدا کرده و از این رو شما شاهد لرزش دسته دنده خواهید بود. در نظر داشته باشید که اگر دنده در 1 قرار داشته باشد و پدال کلاچ ها شود و کابین خودرو دچار لرزش شد پس زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ است.
بخوانید: تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ
تنظیم نبودن ارتفاع خودرو شامل علت لرزشدنده خودرو
از دیگر مشکلاتی که ممکن است سبب لرزش دسته دنده شود، تنظیم نبودن ارتفاع خودرو است. اگر ارتفاع ماشین تنظیم نباشد و یا شاسی ضربه خورده باشد روی دسته دنده و گیربکس تاثیر می گذارد. بنابراین در صورتی که با لرزش دسته دنده روبه رو شدید بهتر است ارتفاع ماشین خود را چک کنید.
خرابی ماهک و میل ماهک
ماهک و میل ماهک سبب تعویض چرخ دنده ها در گیربکس می شود. در صورت لق شدن ماهک یا میل ماهک لرزش در دسته دنده ایجاد می شود.
لرزشدستهدنده به دلیل کیفیت پایین مونتاژ
در صورتی که گیربکس و دسته دنده به درستی مونتاژ نشده باشند سبب لرزش دسته دنده می شود. همچنین بعد از تعمیر گیربکس و دسته دنده باید به درستی در جای خود نصب شوند تا لرزش دسته دنده ایجاد نشود.
لقی چرخ ها
دسته دنده به دلیل لقی چرخ ها نیز دچار لرزش می شود. در صورتی که چرخ ها تراز نباشند یا دچار لقی باشند می تواند موجب لرزش کابین و دسته دنده شوند.
ایراد در سیستم ترمز
در صورتی که دیسک ترمز تاب برداشته باشد و یا سیستم ترمز به درستی عمل نکند هنگام ترمز گیری می تواند سبب لرزش کابین خودرو و در نتیجه لرزش دسته دنده شود.