این مقاله را به اشتراک بگذارید
همه ما با اهمیت اموری مانند تعویض روغن، جابجایی گردشی لاستیکها و تعویض تسمههای خودرو آشنا هستیم. اقداماتی که باعث کارکرد خوب و بی دردسر خودرو برای مدت طولانی میشوند. ممکن است برخی از شما پیرو برنامه خاصی به خودروی خود رسیدگی کنید اما نحوه رانندگی شما تاثیر شگرفی در عمر اتومبیلتان و قطعاتش دارد. حتی افراد باتجربه نیز عادت های بد رانندگی دارند که باعث بروز صدماتی به خودرو میشود. با رعایت چند مورد ساده و ترک عادت های بد، به راحتی میتوان از هزینه های تعمیر و تعویض اضافی فرار کرد.
در این مقاله با عادت های بد رانندگی آشنا خواهید شد که انجام آنها میتواند به خودروی شما آسیب برساند.
قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده
یکی از عادت های بد رانندگی این است که از سر دنده برای استراحت استفاده کنیم. تا زمانی که نمیخوانید اقدامی برای تعویض دنده انجام دهید هیچ نیازی نیست تا دست خود را روی اهرم دنده بگذارید. قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده باعث اعمال فشار اضافی بر روی بوشها و سیستمهای هماهنگ کننده میشود که در گذر زمان فرسودگی قطعات داخلی گیربکس را درپی خواهد داشت.
رانندگی با مقدار سوخت کم
گاهی برای صرفه جویی بیشتر در هزینهها، در هنگام سوخت گیری باک خودرو را پر نمیکنیم و تنها چند لیتر سوخت داخل آن میریزیم. این راهکار نه تنها موجب صرفه جویی نمیشود، بلکه موجب آسیب رسانی به سیستم سخوت خودرو شده و هزینههای اضافی نیز در پی دارد. در خودروهای مدرن امروزی پمپ سوخت برای خنک ماندن در باک شناور است. به همین دلیل رانندگی با باک خالی و سوخت کم نیز از عادتهای بد رانندگی است و موجب گرم شدن پمپ بنزین و خرابیهای پی در وی در آ ن میشود. بهتر است حداقل یک چهارم از حجم باک را پر نگه دارید تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.
بخوانید: دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو
شتاب گیری و ترمز گیری ناگهانی
اجتناب از این مورد بسیار راحت است. تعریبا همه ما گاهی وسوسه میشویم که پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهیم. فشار های بی مورد بر پدال گاز از عادت های بد رانندگی میباشد که اثرات منفی روی بخش انتقال قدرت به همراه دارد. از سوی دیگر گاز دادن بی مورد و حرکت سریع با ترمز شدید و توقف ناگهانی همراه بوده که این امر نیز سبب فرسوده شدن سریع تر لنتها میشود. بهترین استراتژی این است که همواره حواسمان به جلو باشد و برای شرایط پیش رو آماده باشیم و پدال ها نا به آرامی و نرمی فشار دهیم.
بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن پیشرانه
بهتر است که در زمان سرد بودن پیشرانه، یک یا دو دقیقه اجازه دهیم تا خودرو در حالت درجا کار کند، این کار سبب گرم شدن پیشرانه و بهبود روغن کاری آن میشود. به هر صورت بهتر است دور موتور را در هنگام سرد بودن پیشرانه بالا نبرید. درست است که در دور موتورهای بالا صدای زیبایی تولید میشود اما این کار باعث تغییرات ناگهانی دما در داخل پیشرانه میشود که میتواند به قطعات داخلی پیشرانه آسیب بزند. این کار ضمنا باعث وارد فرسایش بی مورد قطعاتی میشود که هنوز به طور کامل روغنکاری نشده اند. پیشرانهی خودرو پس از گرم شدن، به نرمی و با صدای بهتری دورگیری خواهد کرد.
درگیر نگه داشتن ترمز در سرپایینیها
پایین آمدن از شیب، برای مثال از یک تپه میتواند تا حدودی دلهره آور باشد. در چنین زمانی شما پای خود را روی پدال ترمز نگه میدارید تا در صورتی که نیاز بتوانید به سرعت خودرو را متوقف کنید. اما این کار باعث افزایش حرارت و همچنین فشار آمدن به سیستم ترمز میشود و قطعاتی مانند لنت و دیسک ترمز ساییده خواهند شد. به جای این کار، در سراشیبیها باید دنده خودرو را روی دنده سنگین قرار دهید. این کار باعث میشود تا خودرو در وضعیت موتوری ( Engine Braking ) قرار گیرد و تنها با استفاده از فشار موجود در سیستم انتقال نیرو از افزایش سرعت خودرو جلوگیری شود. با امتحان کردن این کار متوجه خواهید شد که خاصیت ترمز موتوری میتواند درست به اندازه ترمز گرفتن در سراشیبیها موثر باشد.
نگه داشتن پدال کلاچ و ترمز پشت چراغ قرمز
بیشتر افراد در هنگام توقف پشت چراغ قرمز عادت به متوقف نگه داشتن خودرو با پدالهای کلاچ و ترمز دارند. این امر به واسطه درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت ههای ترمز، موجب بالا رفتن استهلاک قطعات شده و عمر آن ها را کوتاه تر میکند. در هنگام توقف پشت چراغ قرمز بهتر است از ترمز دستی در خودروهای دنده ای و حالت پارک در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم.
تعویض ناگهانی دنده عقب به دنده یک قبل از ایست کامل
فرض کنید می خواهید در فضایی کوچک خودروی خود را پارک کنید، ممکن است بارها هنگامی که خودرو هنوز در حال حرکت رو به عقب است دنده را روی یک یا در گیربکس های اتوماتیک روی حالت D قرار دهید. ممکن است این عمل در ظاهر اصلاً کار نامناسبی به نظر نرسد، اما باید بدانید این یکی از عادت های بد رانندگی است که به هر قیمتی باید آن را ترک کنید. این رفتار از آنجایی که بخش های انتقال نیرو را وادار می کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند، فشار بسیار زیادی بر آن ها وارد می کند و آسیبی چند برابر نیز به دنبال دارد. تنها کافیست چند لحظه صبر کنید و مطمئن شوید خودرویتان کاملاً ثابت است سپس اقدام به تعویض دنده نمایید.
بخوانید: خرابی گیربکس و نشانههای اختلال در عملکرد آن
فشردن پدال کلاچ در حین حرکت در مسیر
یکی از عادت های بد رانندگی رایج در بین برخی از رانندگان بازی با پدال کلاچ در حین حرکت خودرو و اصطلاحا نیم کلاچ حرکت کردن است. این کار از عادت های بد رانندگی است و باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به دیسک و صفحه کلاچ خودرو و درنتیجه با بالا رفتن استهلاک صفحع کلاچ این مجموعه سریع تر دچار فرسودگی میشود.
عدم توجه به علائم هشدار دهنده
نادیده گرفتن لرزش های غیر معمول یا صداهایی مانند جیرجیر و هر صدایی که خودرویتان تولید می کند بسیار راحت است. اما در پس این صداها اتفاقات ناگواری در جریان است و احتمالاً شرایط خوب پیش نمی روند. هنگام شنیدن صداهایی اضافی اصلاً وقت را تلف نکنید، چرا که شرایط می توانند بسیار بد شوند. اگر خودرویتان سر و صدای اضافی دارد به دنبال رفع آن باشید چرا که در صورت اغفال، هزینه مالی می تواند کمترین خسارت وارده به شما باشد.
ترمز گیری بر روی سرعت گیر
برخی عادت های بد رانندگی در شهر میتواند بسیار مخرب باشد، ترمزگیری بر روی سرعت گیرها هنگامی که سرعت خودرو بالا است، است. این عمل میتواند فشار زیادی را به سیستم تعلیق خودرو، رینگها، لاستیکها و اتاق و شاسی خودرو وارد کند که در صورت بالا بودن سرعت و وزن بالا بر روی خودرو میتواند صدمات جبران ناپذیری را به خودرو وارد کند. در هنگام مشاهده سرعت گیرها بهتر است که عمل ترمزگیری را قبل از رسیدن به سرعت گیر انجام دهیم و سرعت خودرو را قبل از سرعت گیر کاهش دهیم و هنگام عبور از روی سرعت گیر پای خود را از روی پدال ترمز برداریم.
بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن پیشرانه
بهتر است که در زمان سرد بودن پیشرانه، یک یا دو دقیقه اجازه دهیم تا خودرو در حالت درجا کار کند. این کار سبب گرم شدن پیشرانه و بهبود روغن کاری آن میشود. به هر صورت بهتر است دور موتور را در هنگام سرد بودن پیشرانه بالا نبرید. درست است که در دور موتورهای بالا صدای زیبایی تولید میشود اما این کار باعث تغییرات ناگهانی دما در داخل پیشرانه میشود که میتواند به قطعات داخلی پیشرانه آسیب بزند. این کار ضمنا باعث وارد فرسایش بی مورد قطعاتی میشود که هنوز به طور کامل روغنکاری نشده اند. پیشرانهی خودرو پس از گرم شدن، به نرمی و با صدای بهتری دورگیری خواهد کرد.